Waar kwam Zwarte Piet vandaan?
Waar kwam Zwarte Piet vandaan?
Laatste update: 02-12-2024
Het Sinterklaasfeest is omgeven met tradities. De stoomboot, de liedjes, cadeaus en de Pieten. Jarenlang is Piet helemaal zwart. Dit uiterlijk leidde regelmatig tot felle discussies. Waarom zag Piet er zo uit? En is dat uiterlijk een verwijzing naar ons slavernijverleden?
Wanneer is Zwarte Piet voor het eerst te zien?
Het is niet helemaal duidelijk wat de oorsprong is van Zwarte Piet. Wel is duidelijk dat de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht komen uit 1850. In het prentenboek Sint Nikolaas en zijn knecht (van de Amsterdamse leraar Jan Schenkman)is een nieuw soort Sinterklaas te zien, met een nieuw element in het verhaal: een hulpje. Een donkere man met kleurige kleding.
Eerder werd Sinterklaas vooral alleen afgebeeld. Soms als een heilige, soms als kindervriend, en andere keren als een naar, boeman-achtige figuur. Maar dat is in Schenkmans boek verleden tijd: Sinterklaas is deftig geworden, een heer. En naast hem een donkere figuur die hem helpt. Die heeft in het boek geen naam. Opmerkelijk is ook een andere verandering in de traditie: de Sint komt in het nieuwe liedje ‘Zie ginds komt de stoomboot’ ineens per stoomboot uit Spanje (en op 6 december vertrekt hij weer per luchtballon, een verhaal dat later is verdwenen).
In de derde editie van het boek draagt de donkere dienaar van de Sint ineens een pakje dat vergelijkbaar is met de kleding van zestiende-eeuwse Moorse pages, met pofbroek en baret. Moorse pages zijn Noord-Afrikaanse bedienden van de Spaanse adel. Ook in ons land woonden en werkten zulke pages. Of de donkere man in het prentenboekje hier echt vandaan komt, is onzeker.
Ook is het mogelijk dat de tekeningen in het boek zijn geïnspireerd door schilderijen uit de zestiende eeuw. Op veel portretten uit die tijd wordt een ‘Moortje’ afgebeeld als bediende. Dat was een statussymbool in die tijd. Rijke kooplieden en adellijke personen lieten zich schilderen met een ‘Moortje’. De hulp in het boek kan dus bedoeld zijn om Sinterklaas extra belangrijk af te beelden.
Wil je meer weten over de geschiedenis van Sinterklaas en het sinterklaasfeest in Nederland, bekijk dan deze longread.
Verwijst Zwarte Piet naar de slavernij?
De knecht van Sinterklaas heeft in de persoon van Zwarte Piet volgens onderzoekers inderdaad een link met de slavernij. Omdat hij wordt afgebeeld als Afrikaanse page: een bediende. Vanaf de zestiende eeuw hadden veel rijke Europeanen een Afrikaanse zwarte bediende. Deze bedienden werden als jonge jongens door rijke eigenaren gekocht. De zwarte pages hadden dezelfde kleren als Zwarte Piet. En hoewel ze huishoudelijk werk deden en niet op plantages hoefden te werken, waren ze wel tot slaaf gemaakt.
Toen Jan Schenkman zijn boek Sint Nikolaas en zijn knecht publiceerde bestond er volop slavernij in de Nederlandse koloniën als Suriname en de Antillen. De slavernij werd pas dertien jaar na de publicatie afgeschaft. Slavernij ging samen met het idee dat witte Europeanen beter waren dan zwarte mensen. Zwarte mensen waren volgens deze manier van denken ‘dom’ en moesten voor de witte Europeanen werken. Ze gebruikten dit idee om de overheersing en uitbuiting van niet-Europeanen goed te praten. In het oog van die geschiedenis is het aannemelijk dat Zwarte Piet een Afrikaanse slaaf was van een witte Europese man, Sinterklaas.
Zwarte Piet is in anderhalve eeuw tijd sterk veranderd. De zwarte knecht houdt zich op de prenten in Sint Nikolaas en zijn knecht nog op de achtergrond, terwijl Sint-Nicolaas stoute kinderen bestraft en in de zak stopt. Na 1890 gaat Zwarte Piet deze taak vervullen: hij rammelt met kettingen en dreigt (en slaat soms) met de roe. Sint-Nicolaas kan zodoende een good cop worden, omdat Zwarte Piet als angstaanjagende bad cop fungeert. In die zin heeft hij dezelfde rol als de zwartgeschminkte duivelse helpers van Sint-Nicolaas in andere delen van Europa. Het is dan ook niet uit te sluiten dat de figuur van Zwarte Piet in de eeuwenoude Europese traditie van zwart schminken als vermomming voor het uitbeelden van de duivel staat. Maar uitgebeeld als page heeft hij wel degelijk een duidelijke link met de slavernij.
Bij de intocht in 1924 is nog maar één Piet te zien. Na 1950 zijn er steeds meer Pieten bij de intochten, die ondertussen een jaarlijks nationaal festijn zijn geworden. Lastige kinderen blijven vragen stellen: is het niet een beetje veel werk voor één knecht? Daarom komt er na 1970 een fijnmazige organisatiestructuur, met een Hoofdpiet, een Wegwijspiet, Luisterpiet, Dichtpiet, enzovoorts. Bovendien transformeert Piet na 1970 in een kindvriendelijk personage dat geen schrik meer aanjaagt. Deze verandering loopt gelijk met een verandering van denken in de maatschappij over autoriteit en opvoeding.
Wat is de toekomst van Zwarte Piet?
In de loop der jaren komt regelmatig kritiek op de manier waarop Zwarte Piet wordt uitgebeeld. De rare capriolen van Zwarte Piet – in dienst van een witte man – worden gezien als stereotyperend en worden geassocieerd met de omstreden vroegere blackface-traditie in de Verenigde Staten: witte artiesten die met zwarte schmink optreden om de spot te drijven met Afro-Amerikanen. Feit is dat Zwarte Piet, bedoeld of onbedoeld, lijkt op een raciale karikatuur.
Critici geven aan dat het steekt dat een stereotype uit de tijd van de slavernij zo’n belangrijk onderdeel is van de Sinterklaastraditie. De eerste keer dat de Zwarte Pietendiscussie oplaaide in Nederland was in 1963. Als schooldirecteur Arnold Ras uit het Noord-Brabantse Wanroij geen zwarte pieten op zijn school toelaat en voorstelt om Zwarte Piet te vervangen voor een witte knecht. In een interview met de krant De Tijd/De Maasbode in 1963 zegt hij “kleurlingen ergeren zich eraan omdat ze het als rassendiscriminatie beschouwen, dat de zwarte (piet) als knecht fungeert.” Soms laait het debat stevig op, zoals in de jaren ’80 van de vorige eeuw en de jaren ’10 van deze eeuw. De roep om verandering wordt harder. De groep Kick out Zwarte Piet zet zich in voor een Sinterklaasfeest zonder zwart geschminkte Pieten. Voor- en tegenstanders van die verandering demonstreren bij Sinterklaasintochten.
Door de vele kritiek uit de samenleving is het uiterlijk van Zwarte Piet op veel plaatsen langzaam veranderd. Veel lokale organisaties, winkelketens en ook programmamakers kiezen ervoor om bijvoorbeeld door ze roetvegen te geven – van het glijden door de schoorsteen. Hoewel er nog steeds verzet tegen het veranderen van Zwarte Piet in delen van de samenleving, lijkt het dat de traditie van het Sinterklaasfeest langzaam verandert.
In het kort
In 1850 wordt Zwarte Piet voor het eerst afgebeeld in een prentenboek van Jan Schenkman.
De inspiratie haalt Schenkman waarschijnlijk uit de Moorse pages die bedienden waren van de adel in die tijd. Zij vormen een indirecte link tussen Zwarte Piet en het slavernijverleden van Nederland.
Zwarte Piet staat al sinds de jaren zestig ter discussie. De laatste jaren worden de Pieten getransformeerd in Roetveegpieten zodat ze niet meer als aanstootgevend worden gezien.
Geraadpleegde bronnen
En je weet het!
Anderen het laten weten?