Hoe kunnen Chinese webshops zo goedkoop zijn?

Hoe kunnen Chinese webshops zo goedkoop zijn?
Laatste update: 30-10-2025
Populaire webshops als Temu, AliExpress en Shein verkopen alles wat je kan bedenken voor onvoorstelbaar lage prijzen. Of je nou op zoek bent naar de nieuwste mode, meubels of gadgets. In dit artikel leggen we je uit hoe deze webshops zo goedkoop kunnen zijn.
Redacteur: Jasper van Leeuwen
Hoe houden webshops de productiekosten laag?
Bedrijven die hun spullen of diensten alleen online aanbieden (dus geen fysieke winkels hebben) noemen we e-commerce bedrijven. Het allergrootste e-commercebedrijf ter wereld is het Amerikaanse Amazon. Maar als je kijkt naar de e-commercemarkten per land, heeft China de grootste. Met webshops zoals AliExpress, Temu en Shein.
Chinese webshops zijn vaak een stuk goedkoper dan Amazon of Bol. Daar zijn een aantal redenen voor. Eén daarvan is dat ze op verschillende manieren de productiekosten drukken. In onderstaande video legt een retaildeskundige uit op welke manieren de Chinese producenten voordelen hebben ten opzichte van de winkels in onze bekende winkelstraat.
Deze retaildeskundige legt uit hoe Chinese webshops zoveel goedkoper kunnen zijn.
Veel Chinese bedrijven besteden hun productieproces uit. Dat betekent dat de meeste webshops niet hun producten zelf maken, maar dat door externe fabrieken laten doen. Dat gaat vaak met een bieding: fabrieken stellen een prijs voor waarvoor ze de producten van de webshop kunnen maken. De fabriek die het goedkoopst kan produceren, mag voor de webshop aan de slag. Naast dat ze hiermee de productiekosten laag houden, kunnen ze ook de verantwoordelijkheid van zich afschuiven wanneer er iets mis is met het product.
In Europa kennen we verschillende wetten die ervoor zorgen dat producten veilig voor ons zijn en aan een bepaalde standaard voldoen. Bijvoorbeeld de CE-markering, die laat zien dat het product voldoet aan de eisen voor veiligheid, gezondheid en milieubescherming volgens Europese wetgeving. Of de zogenaamd REACH-wetgeving, die ervoor zorgt dat er niet teveel chemische stoffen in een product zitten.
Deze wetten gelden in principe ook voor Chinese producten wanneer ze naar Europa worden geëxporteerd. Maar door de enorme hoeveelheid pakketjes die dagelijks uit China binnenkomen is het onmogelijk om ze allemaal te controleren. Daarnaast proberen veel webshops de douane doelbewust te omzeilen.
Het komt bijvoorbeeld weleens voor dat er schadelijke stoffen in de Chinese producten zitten. Een manier waarop de fabrikanten de prijs zo laag kunnen houden is door te besparen op kwaliteit. Soms kan een product daardoor van slechte kwaliteit zijn en snel stuk gaan. Maar in het ergste geval koop je een product dat is gemaakt met te veel schadelijke chemicaliën. Hoe dat kan gebeuren en wat deze stoffen met je doen zie je in de volgende video.
In sommige producten zitten veel schadelijke stoffen en chemicaliën. Bekijk de hele aflevering van Pointer checkt hier.
Er zijn in Europa nog meer veiligheidsregels waar veel Chinese producten niet aan voldoen. Zoals bijvoorbeeld speelgoed met verstikkingsgevaar voor kinderen. Of cosmetische producten met teveel schadelijke chemicaliën. In 2024 heeft de Europese Commissie aangekondigd een onderzoek te doen naar deze producten. Een jaar later hebben ze AliExpress een fikse boete gegeven vanwege het verkopen van producten die niet aan de veiligheidsregels voldoen.
Ook besparen de webshops flink in personeelskosten om hun prijsjes te kunnen behouden. Uit onderzoek blijkt dat dit resulteert in extreem slechte arbeidsomstandigheden en uitbuiting of zelfs dwangarbeid van fabrieksmedewerkers. Ook wel moderne slavernij genoemd. Werknemers werken soms wel 12 uur per dag en doen dat 7 dagen per week. En als ze betaald krijgen is het vaak heel weinig.

Nog een manier waarop de webshops besparen op personeels- en productiekosten is doordat deze webwinkels volledig online handelen. Hierdoor hebben ze geen winkelpanden. Dat betekent geen maandelijkse huurkosten voor het pand of salaris dat moet worden uitbetaald aan winkelpersoneel. Tot slot doen de bedrijven bijna niet aan opslag. Producten worden razendsnel gemaakt in China en kunnen rechtstreeks verstuurd worden naar je huis.
Welke steun krijgen deze webshops van de Chinese overheid?
Veel Chinese bedrijven krijgen in verschillende mate hulp van de Chinese overheid. Allereerst investeert de overheid veel in deze enorme bedrijven. Dat doen ze door via de beurs zogenoemde ‘gouden aandelen’ te kopen. Met de invloed die deze aandelen kopen krijgt de overheid zeggenschap over belangrijke beslissingen van het bedrijf. Op deze manier probeert de Chinese overheid controle te houden over de eigen markt. En door het verkopen van deze aandelen krijgt het bedrijf een groot geldbedrag waarmee het kan groeien.
Daarnaast geeft de Chinese overheid ook allerlei belastingvoordelen aan deze bedrijven. Bijvoorbeeld wanneer een bedrijf producten naar het buitenland exporteert, krijgt deze de betaalde BTW terug van de overheid. Ook hoeven hele grote bedrijven minder winstbelasting te betalen. Namelijk maar 15% in plaats van 25%.

Deze bedrijven verzenden waanzinnig veel producten naar de hele wereld. Ze maken afspraken hierover met lucht- en scheepvaartmaatschappijen om elke dag hun miljoenen pakketjes voordelig naar het buitenland te vervoeren. Er worden dan niet alleen afspraken gemaakt over de prijs, maar ook om te verzekeren dat er altijd genoeg ruimte is in de schepen en vliegtuigen om zoveel mogelijk pakketjes naar het buitenland te versturen in een zo kort mogelijke tijd. Sommige van deze maatschappijen zijn, deels of volledig, onderdeel van de Chinese overheid.
Veel Europese ondernemers zeggen niet met de Chinese bedrijven te kunnen concurreren. Omdat zij wel alles netjes produceren volgens de strengere Europese productiewetten. Dit zorgt voor een duurder productieproces en uiteindelijk een duurder product. In 2025 kondigt de EU aan dat ze een importheffing op kleine pakketjes toe willen passen. Momenteel is het zo dat kleine pakketjes hier van zijn vrijgesteld.
De hoeveelheid pakketjes die naar Europa komen lijkt elk jaar te verdubbelen. Bekijk de hele aflevering van EenVandaag hier.
Hoe verleiden webshops je spullen te kopen?
Op het gebied van verkooptactieken houden veel van dit soort e-commercebedrijven zich niet aan de Europese regels. Het is geen geheim dat de meeste bedrijven aan sluwe marketing doen zoals gerichte reclame en aanbiedingen. Maar bedrijven als AliExpress en Shein breken zelfs weleens de wet. Zo eisen verschillende Europese consumententoezichthouders in 2025 dat Shein hun website aan moet passen vanwege allerlei overtredingen.
Volgens de Nederlandse waakhond ACM verbreken ze de onder andere de volgende regels:
- Nepkortingen: de prijs als korting presenteren, terwijl het geen echte korting is.
- Je misleiden met neppe aftelklokken en schaarsteclaims. Om je zo onder druk te zetten om het product te kopen.
- Geen informatie over je rechten zoals retourrecht en terugbetaling.
- Contactgegevens worden verborgen, waardoor het je moeilijk wordt gemaakt om contact te leggen met de klantenservice.
Daarnaast gebruiken veel webshops ook gamification op hun website. Dat is een marketingtechniek die spelelementen aan het shoppen toevoegt. Denk bijvoorbeeld aan een kaartspelletje dat je online op de website van de webwinkel doet. Wanneer je het spelletje wint, krijgt je korting op je volgende aankoop. Waarom dit gevaarlijk kan zijn, met name voor jongeren, zie je in onderstaande video.
Gamification zorgt ervoor dat je langer en vaker gaat online winkelen. Vooral kinderen zijn hier gevoelig voor. Bekijk de hele aflevering van Made in China op NPO Start.
Tot slot zijn de meeste Chinese e-commercebedrijven niet transparant over hoe ze met gebruikersdata omgaan. Zo weten Europese toezichthouders niet altijd goed welke data ze allemaal verzamelen. Webshops zoals Temu zijn in het verleden al vaker beschuldigd van het schenden van de privacy van de gebruikers. In het ergste geval spelen de bedrijven deze data door naar China. De webshops gebruiken deze data om gerichte marketing op je los te laten. Hierdoor zie je bijvoorbeeld vaker advertenties op je tijdlijn voorbijkomen die precies de producten aanbieden waar je naar op zoek bent. Dan ben je sneller geneigd opnieuw te gaan shoppen.
In het kort:
China heeft de grootste e-commercemarkt ter wereld. Webshops als Shein, Temu en AliExpress komen hiervandaan.
Ze laten fabrieken hun producten zo goedkoop mogelijk maken. Als dit zorgt voor slechte kwaliteit of schadelijke stoffen in het product nemen ze hier vaak geen verantwoordelijkheid voor.
Veel fabrieksmedewerkers die deze webshopproducten maken worden uitgebuit. Ze maken extreem lange dagen en als ze überhaupt betaald krijgen is het vaak heel weinig.
De Chinese overheid helpt deze enorme bedrijven groeien. Bijvoorbeeld door aandelen te kopen en allerlei belastingvoordelen te geven.
Deze webshops gebruiken allerlei geniepige marketingtactieken om jou zoveel mogelijk te laten kopen. Denk aan gerichte advertenties of nepkortingen.
En je weet het!
Anderen het laten weten?
