... en je weet het
Wie bepaalt wat ik zie op mijn tijdlijn?

Op sociale media heeft iedereen zijn eigen unieke tijdlijn. Niemand ziet precies dezelfde berichten als jij.
Elke keer dat je ergens op klikt, houden sites dat bij.
Zo bestaat van elke gebruiker van sociale media een gedetailleerd profiel met interesses en voorkeuren.
Iedereen zit online in zijn eigen ‘filterbubbel’.
Frank van Dalen, politiek adviseur
EenVandaag, AVROTROS
Hoe werkt dat?
Sites als Facebook of Instagram gebruiken algoritmes om jou de ideale mix te laten zien van posts.
Een algoritme is een reeks keuzes en stappen om digitale patronen te herkennen en te voorspellen. Met het algoritme voorspelt een site wat je interessant vindt en waar je op klikt. Kijk je vaak kattenfilmpjes, dan krijg je meer kattenfilmpjes te zien.
Sociale media bieden dus steeds berichten aan die je waarschijnlijk leuk vindt.
Dat doen ze om de gebruiker zo lang mogelijk te laten scrollen en klikken. Want hoe langer je online blijft, hoe meer reclames je ziet. Dat is hun verdienmodel.
Internetondernemer Alexander Klöpping over het doel van sociale media: geld verdienen.
1:08 min
Zo’n filterbubbel is handig, want je ziet alleen dingen die relevant voor je zouden kunnen zijn. Maar er zijn ook risico's. Je wordt bijvoorbeeld steeds bevestigd in je eigen gelijk en komt daardoor niet in aanraking met andere meningen.
"Je hebt dit geliked, dan zal je dit ook wel leuk vinden."
EenVandaag, AVROTROS
Waarom kan een filterbubbel kwaad?
2:51 min