Op sociale media heeft iedereen zijn eigen unieke tijdlijn. Niemand ziet precies dezelfde berichten als jij.
Klik om verder te gaan.
Elke keer dat je ergens op klikt, houden sites dat bij.
Zo bestaat van elke gebruiker van sociale media een gedetailleerd profiel met interesses en voorkeuren.
Klik om verder te gaan.
Iedereen zit online in zijn eigen ‘filterbubbel’.
Frank van Dalen, politiek adviseur
EenVandaag, AVROTROS
Klik om verder te gaan.
Hoe werkt dat?
Sites als Facebook of Instagram gebruiken algoritmes om jou de ideale mix te laten zien van posts.
Klik om verder te gaan.
Een algoritme is een reeks keuzes en stappen om digitale patronen te herkennen en te voorspellen. Met het algoritme voorspelt een site wat je interessant vindt en waar je op klikt. Kijk je vaak kattenfilmpjes, dan krijg je meer kattenfilmpjes te zien.
Klik om verder te gaan.
Sociale media bieden dus steeds berichten aan die je waarschijnlijk leuk vindt.
Dat doen ze om de gebruiker zo lang mogelijk te laten scrollen en klikken. Want hoe langer je online blijft, hoe meer reclames je ziet. Dat is hun verdienmodel.
Klik om verder te gaan.
Internetondernemer Alexander Klöpping over het doel van sociale media: geld verdienen.
Zo’n filterbubbel is handig, want je ziet alleen dingen die relevant voor je zouden kunnen zijn. Maar er zijn ook risico's. Je wordt bijvoorbeeld steeds bevestigd in je eigen gelijk en komt daardoor niet in aanraking met andere meningen.
Klik om verder te gaan.
"Je hebt dit geliked, dan zal je dit ook wel leuk vinden."
Filterbubbels zijn er altijd al geweest. Denk bijvoorbeeld aan kranten met een bepaalde doelgroep of verenigingen waar mensen met dezelfde interesses bij elkaar komen.
Klik om verder te gaan.
In die gevallen weet je vaak dat ze vanuit een bepaalde mening schrijven en kan je makkelijk uit de bubbel stappen.
Maar op het internet merk je soms niet eens dat je in een filterbubbel zit. En zelfs als je dat wel weet, is het niet duidelijk op basis van welk gedrag je bepaalde berichten te zien krijgt.