Story
Gezondheid
Hoe schadelijk is roken?
... en je weet het
Hoe veranderde het imago van de sigaret?
Andere Tijden - NTR
In de 16e eeuw komt roken op de markt als geneeskrachtig middel. Tabak zou je beschermen tegen de pest.
Maar pas tijdens de Eerste Wereldoorlog wint de sigaret echt aan populariteit. Veel soldaten roken omdat het de honger stilt en kalmeert.
Roken is dan overal toegestaan, ook in de wachtkamer van de dokter. Er zijn zelfs artsen die roken aanraden.
Tot die tijd was roken echt een mannending. Maar vanaf de jaren 20 probeert de tabaksindustrie ook vrouwen te bereiken.
Onder invloed van de reclame-industrie krijgt de sigaret dan een sexy imago.
Het populaire Lucky richt zich met de leus ‘neem een lucky in plaats van een snoepje’ voor het eerst op vrouwen.
Zo ontstaat ook het idee dat je slank blijft van roken. Deze gedachte is nooit meer verdwenen.
Een Duitse longarts legt eind jaren 20 al een verband tussen longkanker en roken. Maar de voorlichting over de schadelijke gevolgen van roken komt nog niet echt op gang.
In de jaren 50 en 60 rookt maar liefst 6 op de 10 Nederlanders. De tabaksindustrie is dan booming business.
De tabaksindustrie speelt slim in op emotie door de sigaret te koppelen aan een sexy imago.
Denk bijvoorbeeld aan de reclame van de Marlboro Man: een hardwerkend, stoer figuur uit de reclames van het Amerikaanse merk Marlboro.
In de jaren 70 zijn er steeds meer onderzoeken die de schadelijke effecten van roken aantonen.
In verschillende landen komt er bijvoorbeeld een verbod op televisiereclames over roken.
Met al deze bewijzen zou je ook verwachten dat de Nederlandse overheid de strijd tegen het roken hard aanpakt, maar niets is minder waar.
Eind jaren 80 mag je nog steeds vrijwel overal roken.
Daarnaast hebben veel politici moeite met een eventuele tabakswet, want ze zien het als een beperking van de keuzevrijheid.
Ze vinden dat iedereen vrij is om wel of niet te roken.
Pas in de jaren 90 verandert het imago van de sigaret. De eerste tabakswet is dan een feit.
Er komt een verbod op tabaksreclames, een leeftijdsgrens, je mag niet meer roken in openbare ruimte.
Hoe veranderde het imago van de sigaret?