Hoe leef je gezond?

... en je weet het

gezonde voeding

Hoe leef je gezond?

buikomtrek meten
Voor een gezond leven is het belangrijk dat je gezond eet en niet te zwaar bent. Toch kampt de helft van de Nederlanders met overgewicht.
Te veel eten en weinig bewegen worden vaak als boosdoener gezien. Maar ook allerlei andere zaken kunnen een rol spelen.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Ziektes, medicijnen of traumatische ervaringen
  • Slecht slapen of veel stress
  • Erfelijkheid
  • Onze 'dik-makende' omgeving
Met een gezond gewicht zit je een stuk lekkerder in je vel en loop je minder kans op ziektes.
Ook sporten heeft dat effect. Door voldoende te bewegen worden je hart, longen en spieren sterker, krijg je meer energie én kan je beter ontspannen.
Door ontspanning en goed slapen zijn je lichaam en geest bovendien weer goed uitgerust.
Gemiddeld hebben we zo’n 7 tot 9 uur slaap nodig. Hoeveel je precies nodig hebt, hangt af van leeftijd, hoeveelheid inspanning en DNA.

Niet roken en weinig alcohol drinken helpen ook

Roken en alcohol kunnen namelijk allerlei gezondheidsproblemen veroorzaken.

In sigaretten zitten schadelijke stoffen als koolstofmonoxide, teer en nicotine. Daarvan gaan je longen achteruit en ze vergroten de kans op kanker. Ook alcohol verhoogt het risico op kanker. Bovendien kan drank veel organen aantasten, zoals je lever, brein en nieren. Hoe meer je drinkt, hoe schadelijker de effecten.

Zou jij gezonder willen leven?

En je weet het!

Anderen het laten weten?

Ook interessant

om te weten

Wil je nog meer?

Blijf op de hoogte met de
wekelijkse nieuwsbrief
Volg NPO Kennis op: