Gordel om, niet met drank op achter het stuur en stoppen bij rood licht: tegenwoordig vinden we het heel normaal.
Ruim 100 jaar geleden was dat wel anders. Verkeersregels waren er nauwelijks. Je mocht zelfs gewoon rijden zonder een rijexamen te doen.
Klik om verder te gaan.
De allereerste auto verschijnt aan het einde van de 19e eeuw op de weg.
Auto’s zijn dan nog een luxeproduct: je moet veel geld hebben om er een te kopen.
Klik om verder te gaan.
De Amerikaan Henry Ford wil een auto maken die iedereen kan betalen. Hij bedenkt een nieuw productieproces, waardoor aan de lopende band goedkope auto's uit de fabriek rollen.
Klik om verder te gaan.
Polygoonjournaal
In 1908 rijdt deze nieuwe auto voor het eerst op de wegen: de T-Ford.
Steeds meer Nederlanders gaan autorijden. Maar zonder rijexamen vraagt dat natuurlijk om ongelukken. Daarom moet je vanaf 1927 een medische keuring en een rijexamen doen. Al duurt zo'n examen slechts een kwartiertje.
Klik om verder te gaan.
Polygoonjournaal
Al in de jaren 20 ontstaan de eerste opstoppingen.
Klik om verder te gaan.
Vanaf de jaren 50 neemt het aantal auto’s enorm toe. En dat betekent helaas ook: meer ongelukken.
Regels zijn er bijna niet. Er is geen maximale snelheid, je hoeft geen gordel om en je mag rijden met alcohol op.
Klik om verder te gaan.
Andere Tijden - NTR
“De politie keek alleen of je over een rechte streep kon lopen.”
Klik om verder te gaan.
Veel Nederlanders weten nog niet hoe ze zich moeten gedragen op de snelweg. Je kunt het je nu niet meer voorstellen, maar sommige mensen draaien hun auto zelfs om op de rijbaan of rijden achteruit.
Klik om verder te gaan.
Andere Tijden - NTR
Elk jaar vallen er meer slachtoffers, maar de overheid komt nog niet in actie.
In 1972 bereikt het aantal verkeersdoden een recordhoogte met bijna 9 doden per dag. De overheid grijpt eindelijk in met meer verkeersregels, zoals een maximumsnelheid en een verplichte gordel.
Klik om verder te gaan.
Televizier Magazine - AVRO
Mensen verzinnen allerlei smoesjes om onder de gordel uit te komen.
Klik om verder te gaan.
Het aantal verkeersslachtoffers neemt op de lange termijn flink af.
Dat komt niet alleen door de nieuwe regels. Ook de auto's zelf zijn een stuk veiliger geworden, bijvoorbeeld door de komst van betere remmen, kreukelzones en airbags.