Story
Geschiedenis
Hoe vierden we vroeger vakantie?
... en je weet het
Wat bepaalt de prijs van je vliegticket?
Voor een paar tientjes stap je al in het vliegtuig naar Londen of Barcelona. De treinreis naar het vliegveld kost je soms nog meer dan het vliegen zelf. Dat komt onder andere door subsidies: de luchtvaart krijgt zo’n 2 miljard euro per jaar.
Al sinds de Tweede Wereldoorlog krijgt de luchtvaart extra steun van de overheid.
Vliegmaatschappijen betalen jarenlang geen belasting over tickets. Ook hoeven ze nog steeds geen accijns te betalen voor de brandstof kerosine. Terwijl je met je auto voor elke liter benzine een vast bedrag afstaat. Veel maatschappijen kunnen bovendien voordelig lenen. En tijdens de coronacrisis krijgt de KLM miljarden euro’s aan overheidssteun.
Al die voordelen zijn er, omdat de overheid vindt dat luchthavens als Schiphol heel belangrijk zijn voor de economie. Bijvoorbeeld voor banen, handel en toerisme.
Een belangrijk onderdeel van de prijs is vraag en aanbod. Hoe groter de vraag, hoe duurder het ticket, en andersom.
Als er stoelen leeg dreigen te blijven, heb je daarom soms al voor een paar euro een ticket. Voor de maatschappijen geldt: liever een goedkope stoel met een passagier die misschien nog iets extra’s koopt, dan een lege stoel.
De prijs van het ticket zelf kan daardoor laag blijven en jij kan heel goedkoop vliegen. Bovendien vragen andere vliegtuigmaatschappijen ook minder geld voor hun tickets om de concurrentie aan te gaan.
Door al die goedkope vliegtickets, pakken veel mensen sneller het vliegtuig.
Maar dat leidt ook tot overlast voor omwonenden en is slecht voor het milieu. Als je van Tilburg naar Praag reist, stoot je met een vliegreis 6 keer zoveel CO2 uit als met de trein.
Het liefst zien veel landen wereldwijde afspraken.
Toch voert Nederland in 2021 een vliegtaks in. Zo wil de overheid prijsverschillen met onder andere treinen verkleinen. Of we daardoor ook minder gaan vliegen blijft de vraag.
Wat bepaalt de prijs van je vliegticket?