... en je weet het

Wat gebeurt er met de kleding die je retour stuurt?

Stuur jij weleens online gekochte kleding terug?
Zo ja, dan ben je niet de enige. Nederland is namelijk Europees koploper in het terugsturen van online bestellingen. Van kleding gaat maar liefst 44% retour.
Tjibbe bestelt regelmatig online kleding.
VPRO Tegenlicht
Maar voor webwinkels is ‘gratis retourneren’ helemaal niet gratis.
Een retourzending kost een webshop 12,50 euro aan verzendkosten, arbeid en schade aan de kleding.
Het terugsturen is ook niet best voor het milieu.
Als het busje voor jouw online bestelling heen en weer moet rijden betekent dat extra CO2 uitstoot. Ook gaat veel verpakkingsmateriaal verloren, zoals plastic en karton.
Zelfs kleine webshops bieden ‘gratis retour’ aan om zo hun klanten te houden…
1:21 min
"Klanten verwachten dat ze het hele bedrag terugkrijgen."
Nieuwsuur, NTR
Bijna alle webshops storten bij een ‘retourbestelling’ het hele aankoopbedrag weer terug. Ook als de kleding of het product duidelijk al gedragen is.
Webshops zijn bang voor slechte reviews.
Nieuwsuur, NTR
En wat gebeurt er vervolgens met al die retouren?
Omdat het te duur is om retouren schoon te maken, te repareren en opnieuw te verkopen in de webshop, gaat kleding naar handelaren en outlets. Ook verdwijnt veel gloednieuwe kleding in de versnipperaar.
We vernietigen daardoor in Nederland ongeveer 1,2 miljoen kledingstukken per jaar.
Wat zouden we hieraan kunnen doen?
Minimale retourprijs afspreken.
Klant bewust maken: "Deze bestelling terugsturen veroorzaakt zoveel… CO2-uitstoot.”
Modellen met gemiddelde maten. Grotere kans dat kleding past.
Online advies geven op basis van eerder bestelde aankopen.
Virtueel passen met nieuwe apps.