In 1950 gaan de allereerste formule 1 races van start:
Klik om verder te gaan.
Maar voor de oorsprong van autoraces moeten we nog verder terug in de tijd, namelijk naar het jaar 1894. Frankrijk begint dan voor het eerst met het organiseren van autoraces.
Klik om verder te gaan.
In de beginperiode racen mensen nog op de openbare weg.
Maar na een zwaar ongeluk in 1903 besluit de Franse overheid dat het niet meer is toegestaan om op de openbare wegen te racen.
Klik om verder te gaan.
Een aantal jaren na het ongeluk opent het eerste circuit in Le Mans. In 1907 organiseert Frankrijk hier voor het eerst een ‘Grand Prix’ (grote prijs).
Voor deze race gelden een paar regels: de racewagens mochten maar een bepaald aantal kilo wegen en van een bepaalde grootte zijn.
Klik om verder te gaan.
Van onze sportredacteur - KRO-NCRV
Het allereerste permanente circuit ter wereld opent in 1907 ten zuidwesten van Londen:
Klik om verder te gaan.
In de jaren 20 en 30 wordt autoracen steeds professioneler. Maar door de Tweede Wereldoorlog ligt de autosport een tijdje stil.
Na het einde van de oorlog begint men langzaam weer met autoracen.
Klik om verder te gaan.
Dit komt onder andere weer op gang doordat mensen die gevechtsvliegtuigen en tanks maken in de Tweede Wereldoorlog geen werk meer hebben.
Klik om verder te gaan.
Uit verveling en omdat er zoveel ongebruikte vliegvelden zijn maken ze er een sport van om hele snelle auto’s te bouwen. Hiermee racen ze graag op de ongebruikte vliegvelden.
Klik om verder te gaan.
De autosport wint hierdoor weer aan populariteit, maar op dat moment gelden er geen regels meer. De FIA wil daar verandering in brengen om de autosport veiliger en duidelijker te maken.
Ze besluiten om een nieuwe ‘formule’ op te stellen. In 1946 spreekt men voor het eerst van de Formule 1.
Klik om verder te gaan.
In de Formule 1-regels staat onder andere beschreven met welke motoren de deelnemers mogen rijden, wat het gewicht van de auto’s moet zijn, hoeveel kilometer ze moeten afleggen en hoe de puntenverdeling er uitziet.
Klik om verder te gaan.
In 1950 staan in Silverstone in Engeland de wagens klaar om van start te gaan op het allereerste officiële wereldkampioenschap Formule 1.
Klik om verder te gaan.
In Nederland vinden pas in 1948 de eerste autoraces plaats. Hiermee is het circuit officieel geopend en barsten de gloriejaren van de Grand Prix van Zandvoort los.
Vanaf 1952 maakt deze wedstrijd deel uit van het officiële Wereldkampioenschap Formule 1.
Klik om verder te gaan.
Het Polygoonjournaal
De Thaise prins Bira wint deze race in een oude lichtgeel met blauwe Maserati: