Wat doet de lockdown met je mentale gezondheid?

... en je weet het

1Eenzaamheid_Opening

Wat doet de lockdown met je mentale gezondheid?

MentaleGez_Bank
Door de lockdown zijn we meer thuis komen te zitten. 
Ons dagelijks ritme is weggevallen en sociale contacten zijn beperkt. 
Ook ervaren veel mensen onzekerheid over de toekomst van hun werk of studie. Veel mensen voelen zich eenzaam, onzeker of angstig.

01:32 min

Landelijk zien GGZ-instellingen een toename van klachten als somberheid, paniekaanvallen, angst en ook zelfmoordgedachten tijdens de lockdown.
Vooral voor jongeren en studenten valt de tweede lockdown extra zwaar. Deze groep is hun sociale en werkende leven nog aan het ontwikkelen. 
Door gebrek aan contact is dat lastig. De helft zegt dan ook last te hebben van stress en eenzaamheid. Dat is vervelend, maar is eenzaamheid eigenlijk schadelijk?

00:34 min

Langdurige eenzaamheid kan leiden tot depressies, hart- en vaatziekten, alzheimer en zelfmoord.

Dit zijn gevolgen van de ‘negatieve spiraal’ waar mensen in terecht kunnen komen.

Door eenzaamheid gaan mensen minder goed voor zichzelf zorgen, bewegen minder en hebben meer stress. Dit heeft ook weer een negatief effect op je mentale gezondheid.

Om de eenzaamheid en onzekerheid te onderdrukken gebruiken jongeren meer alcohol en drugs.

01:59 min

De toename van middelengebruik heeft gevolgen voor de fysieke en mentale gezondheid van deze jongeren.
Het kan ervoor zorgen dat zij in een ‘negatieve spiraal’ terecht komen waarin het steeds slechter met je gaat.
Naast de jongeren hebben ook singles het zwaar. Zoom- en facetimegesprekken zijn leuk, maar vervullen niet de behoefte aan fysiek contact.

00:39 min

Voor verwarde personen is het wegvallen van ritme en sociale contacten extra zwaar.

01:55 min

Verder, bewegen mensen minder door de lockdown en zijn veel mensen ongezonder gaan eten.
Ook dit heeft weer zijn weerslag op je mentale gezondheid. 

De volgende tips kunnen je een handje helpen om mentaal fit te blijven.

  • Blijf niet binnen zitten, ga naar buiten om te wandelen.
  • Probeer een dagelijks ritme aan te houden en blijf bewegen.
  • Probeer elke dag een vriend te bellen/videobellen.
  • Spreek af met iemand om te wandelen/eten.
  • Praat over je gevoelens met anderen.

En je weet het!

Anderen het laten weten?

Wil je nog meer?

Blijf op de hoogte met de
wekelijkse nieuwsbrief
Volg NPO Kennis op:

En je weet het!

Anderen het laten weten?