In 1950 gaan de allereerste formule 1 races van start:
Maar voor de oorsprong van autoraces moeten we nog verder terug in de tijd, namelijk naar het jaar 1894. Frankrijk begint dan voor het eerst met het organiseren van autoraces.
In de beginperiode racen mensen nog op de openbare weg.
Maar na een zwaar ongeluk in 1903 besluit de Franse overheid dat het niet meer is toegestaan om op de openbare wegen te racen.
Een aantal jaren na het ongeluk opent het eerste circuit in Le Mans. In 1907 organiseert Frankrijk hier voor het eerst een ‘Grand Prix’ (grote prijs).
Voor deze race gelden een paar regels: de racewagens mochten maar een bepaald aantal kilo wegen en van een bepaalde grootte zijn.
Van onze sportredacteur - KRO-NCRV
Het allereerste permanente circuit ter wereld opent in 1907 ten zuidwesten van Londen:
In de jaren 20 en 30 wordt autoracen steeds professioneler. Maar door de Tweede Wereldoorlog ligt de autosport een tijdje stil.
Na het einde van de oorlog begint men langzaam weer met autoracen.
Dit komt onder andere weer op gang doordat mensen die gevechtsvliegtuigen en tanks maken in de Tweede Wereldoorlog geen werk meer hebben.
Uit verveling en omdat er zoveel ongebruikte vliegvelden zijn maken ze er een sport van om hele snelle auto’s te bouwen. Hiermee racen ze graag op de ongebruikte vliegvelden.
De autosport wint hierdoor weer aan populariteit, maar op dat moment gelden er geen regels meer. De FIA wil daar verandering in brengen om de autosport veiliger en duidelijker te maken.
Ze besluiten om een nieuwe ‘formule’ op te stellen. In 1946 spreekt men voor het eerst van de Formule 1.
In de Formule 1-regels staat onder andere beschreven met welke motoren de deelnemers mogen rijden, wat het gewicht van de auto’s moet zijn, hoeveel kilometer ze moeten afleggen en hoe de puntenverdeling er uitziet.
In 1950 staan in Silverstone in Engeland de wagens klaar om van start te gaan op het allereerste officiële wereldkampioenschap Formule 1.
In Nederland vinden pas in 1948 de eerste autoraces plaats. Hiermee is het circuit officieel geopend en barsten de gloriejaren van de Grand Prix van Zandvoort los.
Vanaf 1952 maakt deze wedstrijd deel uit van het officiële Wereldkampioenschap Formule 1.
Het persoonsgegeven dat je hier verstrekt - je mailadres - wordt door de NTR alleen gebruikt voor de nieuwsbrief. We bewaren het veilig (zolang je geabonneerd bent, daarna wordt het vernietigd) en geven of verkopen het nooit aan derden. Onderaan elke nieuwsbrief kun je zelf je toestemming voor de nieuwsbrief intrekken en je mailadres inzien, corrigeren of verwijderen. Bekijk ons privacystatement.