... en je weet het
Dit is NPO Kennis
NPO Kennis is hét kennisplatform voor iedereen die wil weten hoe het zit.
We geven heldere antwoorden op vragen die aansluiten op actuele kwesties of het persoonlijke leven.
Hierin richten wij ons qua inhoud en taalgebruik op de doelgroep 18 tot 40 jaar MBO+.
Met als doel om mensen weerbaar te maken zodat ze beter in staat zijn om deel te nemen aan de maatschappij.
De doelgroep zoekt vooral via zoekmachines, maar de educatieve antwoorden binnen de programma’s van de NPO komen niet naar boven in de zoekresultaten. Door in onze stories deze content te ontsluiten en van context te voorzien worden deze antwoorden beter vindbaar.
NPO Kennis slaat goed aan bij de beoogde jonge doelgroep. In 2023 bezochten bijna 3 miljoen unieke bezoekers ons platform, waarvan 42% jonger was dan 34 jaar. En op Instagram is 63% van onze volgers tussen de 13 en 34 jaar.
Wij geven op een tijdloze en objectieve manier antwoord op vragen die aansluiten op de actualiteit en het dagelijks leven. De stories zijn duurzaam en zorgen voor een longtail effect. Naarmate we meer stories over relevante onderwerpen produceren, groeit ook ons aandeel in zoekmachines.
De langetermijnrelevantie van onze content is deels voorspelbaar. We werken met een uitgebreide jaarkalender waar we de content op aansluiten.
Maar ook onvoorspelbaar. De longread over Poetin werd bijvoorbeeld weer relevant door de oorlog in Oekraïne. En zo zijn er meer stories die steeds weer actueel worden.
Hoe meer duurzame onderwerpen in series en stories worden behandeld, hoe vaker we deze in kunnen zetten op relevante momenten en hoe succesvoller deze stories organisch worden bezocht.
Door stevig in te zetten op SEO, linkbuilding en samenwerkingen vergroten we onze vindbaarheid. Online zoekmachines zien bijvoorbeeld links op betrouwbare externe pagina’s als ‘stemmen’. Veel stemmen betekent een hogere ranking in Google.