Laatste update: 31-05-2024
Webshops, computerprogramma’s, navigatiesystemen, streamingdiensten, zoekmachine, allemaal gebruiken ze algoritmes om hun diensten aan te bieden. Een algoritme is een reeks instructies en stappen waarmee computersystemen berekeningen kunnen maken of voorspellingen kunnen doen. Hierdoor krijg je snel waar je naar zoekt en zijn de reclames die je online ziet soms precies waar je op zit te wachten. Waar algoritmes nog meer worden ingezet en wat we eraan hebben, lees je hieronder. Maar ook de risico's en gevaren ervan.
Redacteur: Paul Koster
Wat doet een algoritme?
Wat is een algoritme?
Instagram gebruikt het om te selecteren wat je op je tijdlijn ziet, gemeentes gebruiken het om verkeersdrukte te voorspellen en de politie om criminaliteit te voorkomen. Het lijkt heel modern, maar de oorsprong van algoritmes ligt ver in het verleden. Hoe ver precies, en hoe algoritmes eigenlijk werken, lees je in deze story.
Wie bepaalt wat ik zie op mijn tijdlijn?
Sommige berichten zie je steeds terugkomen op sociale media, terwijl je posts van anderen nooit ziet. Hoe komt dit? Dit heeft te maken met het algoritme van de site. Sociale media voorspellen wat je leuk zult vinden, en laten je vooral meer van hetzelfde zien. En andere dingen, waar je niet zo snel op zult klikken, zie je minder. Je zit hierdoor in een ‘filterbubbel’. Wat dat inhoudt, en waarom dit volgens sommigen niet goed is, lees je in deze story.
Kunnen algoritmes discrimineren?
Computersystemen en algoritmes worden ontworpen door programmeurs. 100% neutraal zijn ze dus niet, terwijl je dat wel zou verwachten van kunstmatige intelligentie. Nu blijkt dat het regelmatig voorkomt dat algoritmes uitkomsten geven die discriminerend kunnen zijn. Ze geven bijvoorbeeld een voorkeur aan mannen of Westerse gezichten. Meer voorbeelden, en uitleg over hoe dat komt, zie je in deze story.
En je weet het!
Zo werken algoritmes.
Door middel van een algoritme kan een computersysteem instructies volgen en voorspellingen doen. Het geeft veel mogelijkheden, maar er zijn ook gevaren, zoals bij sociale media als Facebook. Algoritmes kunnen discrimineren en je zit erdoor al snel gevangen in een ‘filterbubbel’.